1. Train jezelf met ademhalingsoefeningen

Puf, puf, puffff…. Het is niet voor niets dat je zwangere vrouwen in films altijd flink ziet puffen en voor je gevoel over dreven ziet ademhalen. Hoewel een natuurlijke reactie op pijn is om te verkrampen, zal ontspanning je juist verder helpen in de bevalling. Zo is adrenaline, wat vrij komt bij angst, pijn en schrik, de tegenhanger van oxytocine, het hormoon wat je weeën maakt. Meer ontspanning, zal zorgen voor minder adrenaline en dus voor een voorspoediger beloop van de bevalling. Ook kan ontspanning en focus zorgen voor een minder heftige pijnbeleving.
Focussen (duik in je weeën!) en ontspannen kun je bereiken door goed op je ademhaling te letten. En, dat kan niet overdreven genoeg zijn! Je vindt tal van ontspannings- en ademhalingsoefeningen online en ook tijdens een zwangerschapscursus zal hier veel aandacht aan besteed worden. Tijdens de bevalling kun je je verloskundige vragen met je mee te zuchten. Het helpt soms als iemand hierin ‘leiding’ geeft.

2. Wissel af met houdingen

Hoewel het algemene beeld is dat vrouwen op hun rug, liggend in een bed bevallen, is dit niet de meest natuurlijk houding. Als dit voor jou prettig voelt, is het natuurlijk prima, maar meer natuurlijk is het om op een baarkruk te zitten, te hurken en te staan. Of denk bijvoorbeeld eens aan een skippybal! In deze houdingen werkt de zwaartekracht namelijk een handje mee én heb je meer bewegingsvrijheid. Daarnaast is het goed om in houdingen te wisselen, zo beweeg je het bekken en het kind, waardoor je meer ontspanning creeërt en zowel de ontsluiting als het persen makkelijker kan verlopen.

Naast het aannemen van verschillende houdingen, kan ook warmte erg ontspannend werken. Denk bijvoorbeeld aan een warme douche of een warm bad. Warmte helpt te ontspannen en kan de bevalling bespoedigen, omdat het zorgt voor een betere doorbloeding, waardoor je meer oxytocine aanmaakt, het weeën-hormoon.

3. Denk positief!

Naast dat bevallen natuurlijk een fysieke klus is, heeft ook je mentale gezondheid invloed op de bevalling. Gevoelens van angst, paniek of stress kunnen zorgen voor een hogere pijnbeleving en zorgen voor de aanmaak van adrenaline, dat oxytocine dus kan remmen. Het vertrouwen op een goede voorbereiding, een prettige omgeving, postieve coaching van ondersteunende mensen om je heen én positieve gedachten zullen zorgen voor stress verlaging en de bevalling dus prettiger en voorspoediger maken.

Leave a Reply