Onze zesde aflevering staat in het teken van bekken-en bekkenbodemklachten. Verloskundigen Solange en Geke gaan in gesprek met bekkenfysiotherapeut Gera Leijdens over bekken-en bekkenbodem klachten in je zwangerschap, de bevalling en de periode daarna. Hieronder vind je vijf dingen die goed zijn om te weten over deze klachten. Uitgebreide informatie beluister je in aflevering #6 op alle podcastplatformen. 

  

#1 Blijf in beweging

Voor zowel je bekken als bekkenbodem is het van belang om in beweging te blijven. Door te blijven bewegen houd je je spieren soepel en sterk. Dit heb je nodig om je kindje te kunnen dragen tijdens de zwangerschap en te kunnen baren. Hoe sterker je spieren zijn, hoe minder snel je last zult krijgen van bekken-en bekkenbodemklachten. Ben je zwanger en heb je al last van klachten? Zorg dat je elke dag beweegt of neem contact op met een fysiotherapeut voor gerichte oefeningen. 

#2 Ontspan je bekkenbodem

Het ontspannen van je bekkenbodem is belangrijk. Maar hoe doe je dit precies? In de podcast geeft Gera Leijdens, bekkenfysiotherapeut handige tips. Je kunt bijvoorbeeld door middel van je ademhaling je bekkenbodem ontspannen. Heel belangrijk tijdens de bevalling om zo de ontsluiting te laten vorderen en je kindje te laten zakken.

#3 Geluk op de baarkruk

Wist je dat een baarkruk een fijne houding is om in te bevallen bij bekkenklachten? Je opent in deze houding je bekken waardoor je ruimte maakt voor je kindje. Daarnaast is het belangrijk om bij bekkenklachten regie te blijven houden over je eigen benen tijdens de bevalling. Stel je bevalt met een medische indicatie in het ziekenhuis, zorg dan dat je de regie blijft houden over je eigen houding en vooral je benen. Daarbij is het altijd belangrijk om de regie te houden tijdens jouw bevalling. Geef je wensen en behoeften daarom ook aan bij je verloskundige  

#4 Begin zo snel mogelijk na je bevalling met het trainen van je bekkenbodem 

Het is goed om zo snel mogelijk na je bevalling te gaan starten met trainen van je bekkenbodem. Het is belangrijk om dit geconcentreerd te doen. Zo is het bijvoorbeeld niet de bedoeling om tijdens het aanspannen van je bekkenbodem ook je billen of buik aan te spannen. Ga daarom rustig zitten op een stoel, leg je handen op je onderbuik en stel voor dat je bekkenbodem een ‘hangmatje’ is die je rustig omhoog trekt (aanspant) en vervolgens weer rustig loslaat (ontspant). Meer tips hierover hoor je in de podcast of vraag het na bij jouw eigen verloskundige. 

#5 Blijvend urine verlies na je bevalling hoort er niet bij 

Je hebt het vast vaker gehoord in je omgeving: “Urineverlies een jaar na je bevalling, dat hoort er nu eenmaal bij!”. Echter klopt dat niet. Soms kan het zijn dat je de eerste dagen wat meer controle moet krijgen over je blaas. Dan is het soms lastiger om je plas op te houden of verlies je gemakkelijk urine. Dit heeft o.a. te maken met de druk die op je bekkenbodem heeft gestaan tijdens de bevalling. Deze klachten moeten ook weer verdwijnen na zes weken, daarom ons verloskundig advies: heb jij blijvend urineverlies na je bevalling? Neem dan contact op met een gespecialiseerde bekkenfysiotherapeut. Hij of zij zal je begeleiden en gerichte oefeningen geven om van deze klacht af te komen. 

Leave a Reply