In aflevering #4 van Zwanger & Zo de podcast hoor je naast veel tips van Yousra en Josine van Powermama training, ook hoe Wietske het sporten en bewegen in en na haar zwangerschap heeft ervaren. Wietske woont in Oostenrijk en is een behoorlijk sportief typ. Wekelijkse werkt ze zich in het zweet bij circuittrainingen, op de racefiets en ’s winters staat ze graag op de ski’s. Hoe ging dat in haar zwangerschap?

‘’Ik moest en zou blijven bewegen, weet je, ik heb een zittend beroep en niets doen is natuurlijk sowieso niet goed’’, begint Wietske. Fit blijven was dan ook haar grootste motivatie om te blijven sporten in de zwangerschap. Daarnaast zag ze ook wel op tegen de vele veranderingen die haar lichaam door zou maken tijdens de zwangerschap. ‘Ik dacht hoe gaat mijn lichaam dat doen, hoe gaat het er allemaal uit zien en hoe daarna? Daar was ik best bang voor’.

Wietske is één van die geluksvogels die zich fantastisch voelde tijdens haar zwangerschap. Hoewel we weten dat dit zeker niet voor iedereen is weggelegd, voelde Wietske zich ‘’on top of the world’’. Hoewel ze top fit aan de zwangerschap begon, had ze niet per definitie verwacht dat dit zo zou blijven. ‘’Ik had ook niet echt een plan voor het sporten in de zwangerschap, ik wilde gewoon blijven doen wat ik al deed. Dus circuittrainingen, fietsen en eigenlijk ieder weekend wel twee keer skiën.‘’

Eerder in de podcast hoorde je dat Yousra en Josine skiën juist afraden, voornamelijk vanwege het valgevaar. ‘’We deden op een gegeven moment wel dat Wouter dan achter mij ging skiën, en juist het tegengestelde ritme ging, zodat hij min of meer mijn baan vrij hield’’. Het valgevaar zit hem met skiën natuurlijk niet persé in je eigen kunnen, maar ook in het aangeskied worden. Ervaring, afwezigheid van bekkenklachten (i.v.m. de asymmetrische beweging die je met je bekken maakt) en zelfvertrouwen zijn daarom essentieel, mocht je toch besluiten om de piste op te gaan. ‘’Zelf heb ik er nooit klachten van gehad, alleen wel even de skibroek van je vriend aan doen, met van die charmante bretels’’, grapt Wietske.

Toen later haar hoogzwangere buik toch behoorlijk in de weg begon te zitten, is ze wel altijd blijven wandelen. ‘’Dat is wat ik iedereen mee wil geven. Bewegen hoeft niet zo moeilijk te zijn. Doe je nu niets en wil je in zwangerschap wel bewegen? Begin dan makkelijk, met gewoon elke dag even een blok om. Wandelen, fietsen, zo iets. Oh en, maak je niet te druk. Je lichaam is echt in meer in staat dan je denkt!’.

In de podcast hoor je hoe Wietske baat had bij haar sterke core spieren tijdens de bevalling, hoe ze het sporten na de keizersnede weer oppakte en hoe ze zich verbaasde over de enorme draag- en veerkracht van haar lichaam.

 

 

 

Leave a Reply