Multivitaminen voor zwangeren, foliumzuur (of liever folaat!), magnesium, calcium, vitamine C, vitamine D… Help! Wat is waar goed voor? En wat wordt geadviseerd? De meeste mensen weet dat vitamine B11 (vaak foliumzuur genoemd) wordt geadviseerd in de eerste weken van een zwangerschap, maar suppletie van ander vitaminen en mineralen is nog niet zo bekend. Voedingsexpert Sharon Asscher vertelt in aflevering ‘#2 Gezonde voeding voor jou en je baby’ waarom zij iedereen adviseert verschillende vitaminen extra te suppleren, zowel in als buiten de zwangerschap. In deze blog delen we de belangrijkste tips!

Folaat (foliumzuur, vitamine B11)
Foliumzuur is onder zwangere en vrouwen met een kinderwens waarschijnlijk het meest bekende supplement. Sharon leerde ons in aflevering 2 waarom zij Folaat adviseert, de actieve vorm van vitamine B11, in plaats van foliumzuur, de synthetische/niet-actieve variant . ‘Uit onderzoek blijkt namelijk dat 1/3 vrouwen een gen heeft wat foliumzuur niet om kan zetten in de actieve vorm, folaat’’, vertelt ze. Folaat vindt je onder andere in multivitaminen voor zwangeren van Vitaminstore, Bonusan, Vitals en Vitakruid. Ook kun je het los kopen bij o.a. Solgar. Slik je foliumzuur los? Dan mag je hier na 10 weken zwangerschap mee stoppen. Een multivitamine kun je de hele zwangerschap door blijven gebruiken.

Vitamine D
Vitamine D heb je nodig voor een gezond gebit en gezonde botten. Het ondersteunt daarmee ook de aanleg van de tanden en botten van het kind. Je hebt als zwangere geen verhoogde behoefte aan vitamine D, wel is bekend dat een groot deel van de Nederlandse bevolking een relatief laag vitamine D gehalte heeft. De gezondheidsraad adviseert daarom alle zwangeren om 10 microgram vitamine D te slikken per dag, gedurende de hele zwangerschap. Vitamine D vind je in multivitaminen voor zwangeren, maar ook los. Geef je borstvoeding? Dan kan het geen kwaad om de vitamine D of de multivitamine door te blijven slikken, al hebben ook borstvoedende moeders geen verhoogde behoefte aan vitamine D. Tot één derde van de dagelijkse vitamine D behoefte kun je halen uit voeding als vette vis, vlees en eieren. Dit wordt aangevuld met de opname uit zonlicht. Vrouwen met een donkere huidskleur hebben een hogere vitamine D behoefte dan blanke vrouwen.

Magnesium en calcium
Het suppleren van magnesium kan in de zwangerschap helpen voor klachten als onrustige benen en trillende oogleden. Hiervoor adviseert Sharon specifiek Magnesium Tauraat, één van de vele verschillende vormen van magnesium. Magnesium Tauraat werkt namelijk specifiek op de spieren, waar de klachten vandaan komen. Daarnaast ondersteunt magnesium, samen met calcium, de aanleg van de botten van je kindje. Magnesium vind je in voeding terug in bananen, groene bladgroente, noten en avocado.

Omega-3
Omega-3 ondersteunt de aanleg van de hersenen van het kind en wordt ook wel ‘smeerolie’ voor het brein genoemd. Dit geldt natuurlijk voor de baby, maar ook voor jou! Daarnaast leerde Sharon ons in afleveirng #2 dat vrouwen die dagelijks omega-3 suppleren minder kans hebben op een postpartum depressie. Omega-3 haal je voornamelijk uit vis. Het voedingscentrum adviseert mensen minimaal één en maximaal twee keer per week vette vis te eten, bijvoorbeeld zalm. Eet liever geen roofvissen (makreel, tonijn) i.v.m. de hoeveelheid kwik die er in zit.

Wil je meer weten over dit onderwerp? Luister de podcast #2 Gezonde voeding voor jou en je baby hieronder. 

Leave a Reply