Podcast #2 gaat over gezonde voeding voor jou en je baby. Je hoorde orthomoleculair therapeut Sharon Asscher over voedingstips bij zwangerschapskwaaltjes. Deze dingen kun je op je boodschappenlijstje zetten:

#1 Misselijkheid
Toch wel een van de meest voorkomende kwaaltjes tijdens de zwangerschap. Vaak zijn het de eerste symptomen die je ervaart als je zwanger bent en is die wc-pot toch wel je allergrootste vriend. Sommige vrouwen hebben er zelfs heel de zwangerschap last van. De grote vraag is dan ook, wat kun je hier nou tegen doen? Het standaard advies is: eet kleine beetjes verdeeld over de dag. Maar nog belangrijker: vrouwen die misselijkheid ervaren hebben vaak een vitamine B6 tekort. In onze podcast geeft Sharon Assher, orthomoleculair therapeut en voedingsexpert, dan ook het advies: suppleren! En dat al vóór de zwangerschap. Wel goed om te weten: neem vitamine B6 in een compleet multivitaminen preparaat en niet los. Benieuwd op welke voedingsmiddelen jij je focus kan leggen als je misselijkheid ervaart? Bekijk dan deze link: https://www.voedingmaaktjebeter.nl/misselijkheid

#2 Maagzuur
Je kent het misschien wel: continue last van maagzuur gedurende je hele zwangerschap. We weten dat je met goede vetten maagzuur kunt dempen. Vaak worden ook zuivel- en melkproducten geadviseerd. Maar wist jij dat dit eigenlijk niet het juiste voedingsmiddel is? Juist in bijvoorbeeld melk zit veel lactose en dus suikers dat maagzuur verergert. Wat je wel kunt doen is als zuivel volle producten gebruiken zoals volle yoghurt. Maar dé ultieme tip  voor maagzuur is volgens Sharon Assher: één glas water met een theelepeltje appelazijn per dag! Misschien niet het lekkerst, maar hé, het helpt wel! Hoe fijn zou het zijn om niet continue die maagzuur meer te hebben. Proberen waard toch?!

#3 Ijzertekort
In je zwangerschap daalt je ijzergehalte in je bloed. Indien je ijzer te laag is, worden er vaak ijzerpreparaten voorgeschreven. Maar ook ijzerpreparaten is niet altijd hét helpende middel. We weten namelijk dat juist het richten op gezonde voeding de beste bron is om voldoende ijzer binnen de krijgen. Een belangrijke tip is: zorg dat je voldoende ijzerrijke voeding op je boodschappenlijstje zet en zorg dat je er een product bij neemt waar veel Vitamine C inzit. Denk hierbij aan paprika, peterselie en boerenkoel. Want juist Vitamine C zorg ervoor dat je ijzer beter wordt opgenomen. Dus stel jij hebt vanavond een dierlijk product zoals kip op het menu staan: zorg er dan voor dat je daar dan paprika bij eet. En vooral: vermijd melkproducten bij je maaltijd, want dat zorgt er juist voor dat ijzer minder goed wordt opgenomen.
Wil je nu je ijzergehalte heel snel op een normaal niveau krijgen? Pas dan de grootste tip van Sharon toe: Bonebroth. Bonbroth is een vloeibaar basis bouillon dat ijzer trekt uit botten. Je kunt het gewoon in de supermarkt halen, zorg wel dat er geen smaakversterkers inzetten, dus echt alleen puur bouillon. Ik zeg: allemaal aan de bouillon!

Nieuwsgierig naar meer ijzerrijke voeding voor jouw boodschappenlijstje? Check https://www.voedingmaaktjebeter.nl/ijzertekort

#4 Obstipatie
Obstipatie, ook wel verstopping genoemd. Een kwaaltje waar veel zwangere last van hebben, maar ook een kwaaltje waar je veel met voeding kan doen. Hieronder de belangrijkste tip voor jou op een rijtje:

– TIP 1: drink veel water! Let op: wel lauw of warm water omdat koud water je spijsvertering stopt. Ook hier geld: vermijd melkproducten. Juist de suikers in melkproducten kan een opgeblazen gevoel en obstipatie triggeren. Hierbij zijn gefermenteerde melkproducten een uitzondering. Denk aan volle yoghurt en karnemelk.

– TIP 2: zorg dat je minimaal 350 groente per dag binnenkrijgt

– TIP 3: voeg goede vetten toe bij iedere maaltijd. Denk aan olijfolie, lijnzaadolie, kokosolie en roomboter.

– TIP 4: de laatste tip, maar misschien wel dé ideale tip voor obstipatie die kan toevoegen is: Lijnzaadthee. Twee eetlepels hele lijnzaad in een glas heet water, 10 minuten laten staan en alleen het water opdrinken en de lijnzaad weggooien. Wij als verloskundigen gaven deze tip nog niet, maar ook wij zeggen: zeker doen!

Ervaar jij nu andere zwangerschapskwaaltjes en ben je benieuwd wat je er zelf aan kan doen op het gebied van voeding? Op de website van Sharon Assher vind je allerlei voedingstips bij verschillende zwangerschap kwaaltjes: https://www.voedingmaaktjebeter.nl/kwaaltjestijdenszwangerschap

Beluister hieronder de aflevering met nog veel meer tips voor kwaaltjes tijdens de zwangerschap:

Leave a Reply